Här hittar du information och svar på de vanligaste frågorna vi får. Du kan dessutom ställa frågor direkt i chatten under ordinarie öppettider.
Under Dokument hittar du blanketter och broschyrer för nedladdning och i menyn Kontakta oss kan du skicka in frågor och ärenden. Du kan även kontakta någon av oss under menyn Kontaktpersoner.
Frågor och Svar
Nedan finns ett urval av vanliga frågor, klicka på en fråga för att fälla ut svaret. Klicka på Fler frågor och svar för att se alla.-
Vad ingår i anslutningsavgiften?
Öresundskraft etablerar en fiberoptisk anslutningspunkt vid tomtgränsen. Grävning på tomten utförs av fastighetsägaren. Öresundskraft ansvarar sedan för att färdigställa överlämningspunkten inne i bostaden, vilket består av inblåsning av fiber, kontaktering samt uppslingning av fiber i fiberswitchen. -
Fiberswitch
En fiberswitch utgör överlämningspunkt och monteras i bostaden i samband med fiberanslutningen. Det är från fiberswitchen som kunden får tillgång till sina tjänster. -
Kan jag få hjälp att bygga ett nät i fastigheten?
Öresundskraft kan rekommendera lämpliga firmor för inomhusinstallationer. Under installationshjälp i Tjänsteguiden finner ni mer information om dessa. -
Vem gräver på min tomt?
Öresundskraft gräver fram till anslutningspunkt vid tomtgräns.
Grävning på tomten, från anslutningspunkt in i fastighetsbyggnaden, gör du själv som fastighetsägare. Om du som fastighetsägare inte vill utföra arbetet på tomten själv, så måste du som kund själv kontakta externt företag för att utföra arbetet.